Lad De Frie Grundskoler vise vejen
Debatindlæg bragt i JV d. 5.12.23
Lad De Frie Grundskoler vise vejen og bane vejen for en fornyelse af vores folkeskolesystem. Lad os ikke blot løsne, men helt frigøre de bånd, der i dag strammer om vores folkeskoler. En nødvendig forandring er påkrævet for at sikre en mere dynamisk og effektiv undervisning. Dette indebærer at give lærerne større selvbestemmelse eller snarere retten til at træffe egne beslutninger til at tilrettelægge skoledagen i overensstemmelse med deres faglige indsigt og de lokale behov.
At flytte flere beslutninger til de lokale skolebestyrelser er en afgørende del af denne fornyelsesproces. Lokale beslutningstagere har en unik forståelse for samfundets behov og kan tilpasse undervisningen for at imødekomme de specifikke udfordringer, skolerne står over for. Dette skift i beslutningskompetence vil ikke kun styrke det lokale engagement, men også føre til mere effektive og målrettede løsninger.
Ønsket om en sådan forandring springer ikke ud af ingenting. Nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet har kastet lys over effektiviteten af de frie grundskoler, og resultatet er tankevækkende. Ved at analysere, hvordan skoler løfter eleverne på baggrund af deres socioøkonomiske baggrund, har tænketanken Cepos identificeret, at de frie grundskoler overordnet set er bedst til at opnå positive resultater. Dette viser tydeligt, at der er noget at lære af de frie grundskolers arbejdsmetoder, og det rejser spørgsmålet om, hvorvidt det ikke er på tide at implementere lignende tilgange i vores folkeskolesystem.
I øjeblikket er der diskussioner på Christiansborg om, i hvilket omfang vi skal frisætte de offentlige institutioner. Det er tydeligt, at de frie skoler har fundet nøglen til at skabe et bedre læringsmiljø, hvor eleverne trives og lærer mere. Denne succesfulde model bør fungere som inspiration for en bredere forandring i vores folkeskoler. Lad os drage fordel af erfaringerne fra De Frie Grundskoler og frisætte vores folkeskoler med det formål at styrke vores børns læring og skabe et mere engageret læringsmiljø for både elever og lærere.